مقایسه پریماورا و مایکروسافت پراجکت

مقایسه پریماورا و مایکروسافت پراجکت و ویژگی های آنها

مقایسه پریماورا و مایکروسافت پراجکت زیاد مورد بحث قرار گرفته شده، اما وقتی جدال بر روی انتخاب بهترین برنامه، برای برنامه ریزی پروژه است، نوشتن یک لیست برای مقایسه تفاوت ها، کاری چالش برانگیز است که در ادامه مطلب چند تفاوت آنها را نام می بریم.

قبل از هرچیز باید در نظر گرفته شود که Primavera از ابتدا برای سازمان طراحی شده، در حالی که Microsoft Project، نرم افزاری دسکتاپی بوده که بعدها قابلیت های سازمانی در Microsoft Project Server به آن اضافه شده است، پس درست تر است که Primavera را با Microsoft Project Server مقایسه کنیم.

حال شرکت اوراکل، Primavera را خریداری کرده است. این تفاوت با معرفی نرم افزارهای Oracle که Primavera را ساپورت می کند، برجسته تر شده است.

به عنوان مثال می توان به Primavera P6 Analytics ،Business Intelligence Publisher و Workflow and Primavera Gateway اشاره کرد. این ابزارها با ادغام با دیگر نرم افزارهای سازمانی، امکان جمع آوی اطلاعات پروژه با تمام داده های سازمانی، نرم افزارها و داشبوردها را به کاربر می دهد. البته Microsoft هم با نرم افزارهای پرقدرت  Sharepoint و CRM بازار خود را حفظ کرده است.

قابلیت های متفاوت Primavera و Microsoft Project

  • با توجه به اینکه نرم افزارهای Primavera P6 و Ms.Project هر دو به منظور مدیریت جامع پروژه های عظیم طراحی شده اند، ولی در واقع Primavera قابلیت کنترل پروژه های عظیم را دارد و Microsoft Project برای مدیریت پروژه های کوچک تر به کار می رود.
  • MSP امکان ایجاد تنها 11 عدد Baseline را برای یک پروژه واحد به کاربر می دهد. این در حالی است که این مقدار برای Primavera نامحدود است.
  • پلت فرم چند کاربره از ویژگی های هر دو نرم افزار می باشد ولی در نرم افزار primavera چندین کاربر به صورت همزمان می توانند روی یک پروژه واحد کار کنند، در حالی که Ms.Project را در هنگامی که یک کاربر در حال ویرایش و یا افزودن اطلاعات است، بر روی سایر کاربران مجاز قفل می کند. از دیگر قابلیت های Primavera در این زمینه، امکان تعریف سقف مجاز دسترسی هر کاربر در یک پروژه است.
  • ایجاد تقویم سفارشی بر اساس منابع و پروژه، خصوصیتی است که هر دو نرم افزار دارند ولی امکان ثبت دستاوردها و وقایع روزانه در تقویم Ms.Project قابلیتی است که تنها به صورت دستی در Oracle Primavera P6 امکان پذیر می باشد.
  • قابلیت پیش بینی ریسک های احتمالی پروژه، تبدیل مستقیم اطلاعات پروژه به HTML به منظور اشتراک گذاری در وب و همچنین های لایت کارهایی که حداکثر تا یک ماه آینده باید انجام پذیرد (به رنگ زرد)، از جمله مواردی است که در پلت فرم Primavera به صورت پیش فرض موجود و برخی در صورت ارتقای نرم افزار Microsoft Project در این نرم افزار قابل اجراست.
  • برای کمک به کاربر های کم سابقه، Primavera ابزاری کمکی معرفی کرده که با قرار دادن موس روی فیلد، مقدار و محاسبه یک ستون را توضیح می دهد، Microsoft Project از همچین قابلیتی برخوردار نیست. که این مورد یکی از موارد مهم تفاوت پریماورا و مایکروسافت پراجکت می باشد.
  • Primavera امکان اضافه کردن مکالمه ای رشته ای با دیگر افراد سازمان به صورت ابزار ایجاد کرده است.
  • در Primavera بیش از یک پروژه برای کار می توان باز نمود که این قابلیت امکان ایجاد رابطه بین فعالیت های مختلف در پروژه های مختلف به کاربر می دهد. همین قابلیت در Microsoft Project با ابزار Links Between Projects می توان انجام داد.
  • در Primavera بین دو فعالیت می توان بیشتر از یک نوع رابطه تعریف کرد، درحالی که بین دو فعالیت در Microsoft Project یک رابطه می توان ایجاد کرد.
  • Primavera و Microsoft Project امکان ایجاد فیلد سفارشی را به کاربر می دهد. Microsoft Project به کاربره اجازه می دهد برای فیلد های سفارشی فرمول تعریف کرده و مقدار های اضافه به آن تعلق دهد.
  • امکان ایجاد یک فیلد خالی در Primavera هست، با این تفاوت که برای فیلد نمی توان فرمول تعریف کرد و کاربر باید بصورت دستی مقدار هر فیلد و ستون را مشخص کند.
  • در Primavera میتوان از کدهای فعالیت (Activity Code) برای ایجاد ستون های دارای مقدار مشابه ستون های دیگر استفاده کرد که همانند قابلیت lookup Microsoft Project می باشد.
  • علاوه بر هزینه منابع (resource costs)، Primavera اجازه درج مخارج برنامه ریزی شده، باقی مانده و مخارج پروژه مانند آموزش و ماموریت و O.D.C را بر روی فعالیت می دهد که  Microsoft Project این قابلیت را ندارد.
  • قابلیت مرحله بندی Primavera به کاربر اجازه ایجاد زیر فعالیت ها(مراحل) برای یک فعالیت می دهد و به طور موثر یک لیست وظیفه برای پیشرفت گسسته تولید می کند، هر مرحله ی یک فعالیت، وزن دارد که وقتی هر مرحله به اتمام می رسد، برای تغییر درصد تکمیل یک فعالیت استفاده می شود. این قالب مرحله بندی اضافه Primavera، به این قابلیت اجازه می دهد در فرایندها متداولی که در طول پروژه استفاده می شود، به کار آید.
  • Microsoft Project فاقد قابلیتی برای ردیابی مشکلات و ریسک های پروژه است، درحالی که Primavera برای مشکلات و ریسک های پروژه، W.B.S element یا Activity ثبت می کند.
  • مورد دیگر در مقایسه پریماورا و مایکروسافت پراجکت این است که پریماورا ابزاری به نام Progress Spotlight دارد، این ابزار سطرهای Activity table که تاریخ موعد آن ها در بازه زمانی مشخص شده (روز، هفته، ماه، فصل و یا سال) به رنگ زرد هایلایت می کند. Microsoft Project نیازمند توسعه فیلترها برای انتخاب وضعیت مورد نیاز هر فعالیت می باشد.
  • پریماورا میتواند یک وب سایت جامع از تمام جزئیات پروژه شامل فعالیت ها، منابع، گزارشات، ریسک ها، مشکلات، W.B.S و هرچیزی که توسط کاربر تعریف شده باشد، درست کند در حالی که این قابلیت در Microsoft Project بدون Microsoft Project Server  امکان پذیر نیست.
  • هم Microsoft Project و هم Primavera قابلیت ایجاد و باز کردن چند پروژه همزمان را دارند، درصورتی که این قابلیت در Primavera فراتر از این می رود که شامل پیگیری چند پروژه به صورت همزمان، مقایسه دو پروژه یا W.B.S، مخارج و محاسبه واحد های ارزی می باشد. نرم افزار فارسی ساز و تقویم شمسی پرنیان محصولی از شرکت گستره نگار است که با افزودن تقویم و تاریخ شمسی و همچنین برچسب های فارسی به نرم افزارهای پریماورا و مایکروسافت پراجکت، باعث سهولت استفاده از این نرم افزارها برای کاربران فارسی زبان شده است.

برای مقایسه پریماورا و مایکروسافت پراجکت جزئیات زیادی قابل بحث است ولی در کل انتخاب نرم افزار مطلوب بیش از همه به نیازهای سازمانی و نوع پروژه ای بستگی دارد که روی آن کار می کنید. در این نوشته برخی موارد تفاوت پریماورا و مایکروسافت پراجکت برای شما بیان شد و مقایسه پریماورا و مایکروسافت پراجکت تا حد ممکن انجام گرفت. هم اکنون می توانید برای خرید یا سفارش قفل شمسی ساز پریماورا و مایکروسافت پراجکت با بخش فروش گستره نگار تماس بگیرید یا از فروشگاه اینترنتی ما به راحتی آن را سفارش دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

سبد خرید
پیمایش به بالا
Scroll to Top